Remmicom

Adreswijzigingen volledig digitaal behandelen? Dat kan via Bevolking.net
Binnenkort bieden we de mogelijkheid aan burgers om hun adreswijziging via de gemeentelijke website door te geven. Zowel burgers die in je gemeente komen wonen, als burgers die hun vertrek naar het buitenland willen aangeven, kunnen hun aangifte dan digitaal doen.
De integratie met Bevolking.net zorgt ervoor dat alle door de burger ingevulde gegevens (nieuw adres, personen die mee verhuizen…) automatisch klaarstaan in Bevolking.net om verder behandeld te worden.
Overtypen van gegevens is dus niet langer nodig!
Door de integratie met de ‘Focus WOCODO App’ van de federale politie kan het doorsturen van de woonstcontroles naar de wijkagent eveneens digitaal verlopen.
Hoe verloopt zo een digitale behandeling van een adreswijziging?
- De gegevens die de burger via de website ingeeft, komen automatisch in Bevolking.net terecht in een overzichtelijke takenmodule. De ambtenaar ontvangt hiervan een verwittiging en kan de behandeling van de aanvraag onmiddellijk starten via een handige wizard.
- De aanvraag wordt dan verder behandeld in de gekende user interface in het register van woonplaatsmutaties. De transacties i.v.m. de aangifte worden tijdens deze actie automatisch verstuurd.
- De woonstcontrole vertrekt daarna vanuit Bevolking.net digitaal naar de ‘Focus WOCODO App’ van de wijkagenten. De communicatie tussen de bevolkingsapplicatie en de app van de politie verloopt in real time.
- Wanneer de woonstcontrole is afgehandeld door de politie, finaliseert de dienst bevolking de adreswijziging in Bevolking.net. De integratie tussen Bevolking.net en de Focus WOCODO app zorgt er dus eveneens voor dat het overtypen van de gegevens van de woonstcontrole niet meer nodig is!
- De burger wordt automatisch op de hoogte gebracht en uitgenodigd om het adres op zijn eID te laten aanpassen. Indien de adreswijziging om een bepaalde reden niet mag doorgaan, wordt de aanvrager hier ook van verwittigd. Deze communicatie verloopt via e-mail en via notificaties naar ‘Mijn Burgerprofiel’, ‘My Ebox’ en ‘Onze Stad App’ (indien dit gebruikt door het bestuur).
Wenst u meer informatie of een offerte, aarzel dan niet en neem contact met ons op.
01/03/2021